Dążenie do celu

Egzamin Karate Kyokushin

Test Wiedzy, Umiejętności i Ducha Walki

Egzamin Karate Kyokushin to nie tylko próba sprawdzenia technicznych umiejętności, ale również test gotowości fizycznej, wiedzy teoretycznej oraz ducha walki praktykanta. To ważne wydarzenie w życiu każdego karateki, symbolizujące kolejny etap rozwoju w sztuce walki.

Wyższy Poziom Doskonałości

Egzamin Karate Kyokushin to symboliczne przekroczenie kolejnego progu w drodze do doskonałości. To moment, w którym praktykant udowadnia nie tylko swoje umiejętności, ale także zaangażowanie w rozwój ducha i charakteru. Egzamin to nie tylko test wiedzy czy techniki; to rytuał, który kształtuje prawdziwego karatekę na wielu płaszczyznach.

Egzamin

Techniczne Umiejętności

Na egzaminie sprawdzane są techniki walki, w tym bloki, ciosy, kopnięcia i kombinacje. Praktykanci muszą wykazać precyzję, siłę i płynność w wykonywaniu poszczególnych ruchów. To sprawdzenie, czy zdobyta wiedza teoretyczna przekłada się na skuteczne wykonywanie technik na macie.

Formy Kata

Kata to symboliczne sekwencje ruchów, które praktykanci prezentują podczas egzaminu. To nie tylko poprawne wykonanie poszczególnych kroków, ale również przekazanie głębszego znaczenia i filozofii sztuk walki. Kata to swego rodzaju sztuka, w której praktykujący ukazuje swoje zrozumienie tradycji i ducha Kyokushin.

Kumite

Egzamin często obejmuje również wolną walkę, czyli kumite. Praktykanci muszą wykazać umiejętność skutecznego zastosowania technik w praktyce, zachowując jednocześnie zasady etyki i szacunku wobec partnera treningowego.

Test Wiedzy Teoretycznej

Karate Kyokushin to nie tylko sztuka walki, ale także filozofia. Egzamin może zawierać pytania teoretyczne dotyczące historii sztuk walki, zasad etyki, czy zrozumienia podstawowych pojęć i zasad funkcjonowania Kyokushin.

Duch Walki

Egzamin w Karate Kyokushin to również test ducha walki praktykanta. Wytrwałość, pokora, dyscyplina i szacunek są równie ważne jak umiejętności techniczne. To sprawdzenie gotowości praktykującego do podjęcia wyzwań, zarówno na macie, jak i w życiu codziennym.

Znaczenie Pasów w Karate Kyokushin: Kolorystyka, Droga Zdobywania i Wymagnia Egzaminacyjne

System Stopni KYU – Junior w Karate Kyokushin

System stopni KYU – Junior skupia się na dzieciach do 14 roku życia, został zaprojektowany z myślą o ich specyficznych zdolnościach motorycznych i psychologicznych. Ta struktura umożliwia regularne przeprowadzanie egzaminów, jednocześnie umożliwiając stopniowe osiąganie poziomu 4 kyu. Do tego momentu głównie ocenia się umiejętności behawioralne, gibkość oraz zdolności koordynacyjne. W skali od 4 do 1 kyu dodawane są kryteria związane z wytrzymałością psychofizyczną, wiedzą teoretyczną dotyczącą sztuk walki oraz poziomem kumite.

Podstawą systemu Junior jest podział na trzy etapy egzaminacyjne, obejmujące poziomy od 10 do 5 kyu. Później dzieci zdają egzaminy zgodnie z wymaganiami dla dorosłych, a stopień „Junior” zamienia się na odpowiednik stopnia dorosłych, przy zachowaniu dotychczasowego koloru pasa.

Ten starannie opracowany system umożliwia rozwój umiejętności dzieci, podkreślając ich zdolności fizyczne i mentalne.

  • Teoria i komendy: zasady bezpieczeństwa – sala, szatnia, ubiór itp. Strefy: jodan, chudan, gedan. Znaczenie słowa kiai – okrzyk.
  • Pozycje: fudo – dachi.
  • Uderzenia/cięcia: morote – tsuki (jodan, chudan, gedan).
  • Kopnięcia: hiza – geri (chudan).
  • Test sprawności:
    50 razy zaciskanie pięści.
    10 przysiadów: obciążone całe stopy, ręce dowolnie.

10.1 KYU - Pomarańczowy + 1 czerwony pagon

  • Teoria i komendy: pozycja seiza – siadanie i wstawanie, ukłony. Znaczenie słowa naore – powrót.
  • Pozycje: zenkutsu – dachi.
  • Uderzenia: uraken – shomen – uchi.
  • Bloki: morote – gedan – barai.
  • Kopnięcia: hiza – geri – chudan plus kiai.
  • Renraku: krok w tył do zenkutsu – dachi z morote – gedan – barai/gedan barai i powrót do fudo – dachi
  • Test sprawności:
    10 skłonów w przód z leżenia na plecach, ręce dowolnie.

10.2 KYU - Pomarańczowy + 2 czerwone pagony

  • Teoria i komendy: znaczenie słowa karate i osu.
  • Pozycje: heiko – dachi, yoi – dachi.
  • Uderzenia/cięcia: seiken – tsuki, (jodan, chudan, gedan).
  • Bloki: gedan – barai.
  • Kopnięcia: hiza – geri jodan plus kiai.
  • Renraku: krok w tył do zenkutsu – dachi z morote – gedan – barai/gedan barai i powrót do fudo – dachi.
  • Test sprawności:
    10 ugięć ramion z leżenia przodem w podporze na dłoniach i kolanach.

10.3 KYU - Pomarańczowy + 3 czerwone pagony

  • Teoria i komendy: prawidłowy wygląd karategi i wiązanie pasa. Liczenie po japońsku do 10.
  • Pozycje: heisoku – dachi.
  • Uderzenia/cięcia: oi – tsuki, (jodan, chudan, gedan).
  • Bloki: jodan – uke.
  • Kopnięcia: mae – keage.
  • Renraku: trzy kroki w przód/tył w zenkutsu – dachi z oi – tsuki.
  • Test sprawności:
    20 przysiadów – obciążone całe stopy, ręce zaplecione na karku, tułów pionowo.
    10 wahnięć w formie kołyski na brzuchu z leżenia przodem.

9.1 KYU - Pomarańczowy + 1 czerwony + 1 niebieski pagon

  • Teoria i komendy: znaczenie słów sensei, shihan, sempai
  • Pozycje: musubi – dachi.
  • Uderzenia/cięcia: gyaku – tsuki (jodan, chudan, gedan).
  • Bloki: soto – uke.
  • Kopnięcia: kin – geri.
  • Renraku: trzy kroki w przód/tył w zenkutsu – dachi z gyaku – tsuki
  • Test sprawności:
    10 skłonów w przód z leżenia na plecach, ręce zaplecione na karku, tułów prosty
    10 wahnięć w formie kołyski na plecach z przysiadu, ręce zaplecione wokół kolan.

9.2 KYU - Pomarańczowy + 2 czerwone + 1 niebieski pagon

  • Teoria i komendy: znaczenie słów kyoku-shin-kai.
  • Pozycje: nekoashi – dachi.
  • Uderzenia/cięcia: seiken – ago – uchi.
  • Bloki: uchi – uke.
  • Kopnięcia: mae – geri chudan.
  • Renraku: trzy kroki w przód w zenkutsu – dachi z oi – tsuki/ uke, obrót z gedan barai.
  • Test sprawności:
    10 ugięć ramion z leżenia przodem w podporze na pięściach i kolanach.
    10 wahnięć w formie kołyski na plecach z przysiadu, ręce po kątem 45° amortyzują pad w tył.

9.3 KYU - Pomarańczowy + 3 czerwone + 1 niebieski pagon

  • Teoria i komendy: przysięga Dojo.
  • Pozycje: kokutsu – dachi.
  • Uderzenia/cięcia: shuto – sakotsu – uchi – komi.
  • Bloki: soto – keage.
  • Kopnięcia: soto – keage.
  • Renraku: trzy kroki w przód w zenkutsu – dachi z keri, obrót z morote gedan barai.
  • Test sprawności:
    10 przewrotów w przód.
    30 sekund tzw. mostek w tył z leżenia na plecach.

8.1 KYU - Niebieski + 1 czerwony pagon

  • Teoria i komendy: oddychanie – nogare I.
  • Pozycje: moroashi – dachi, uchi – hachiji – dachi.
  • Uderzenia/cięcia: shuto – sakotsu – uchi.
  • Kopnięcia: uchi – keage.
  • Renraku: krok w tył do zenkutsu – dachi z gedan – barai plus gyaku – tsuki i powrót do fudo – dachi.
  • Test sprawności:
    10 przewrotów w tył.
    10 razy po 20 sekund rozciąganie w maksymalnym rozkroku ze skrętem w lewo i w prawo tzw. szpagat.

8.2 KYU - Niebieski + 2 czerone pagony

  • Teoria i komendy:nogare II.
  • Pozycje: sanchin – dachi.
  • Uderzenia/cięcia: shuto – ganmen – uchi.
  • Kopnięcia: mae – geri jodan.
  • Renraku: trzy kroki w przód w zenkutsu – dachi z uke plus gyaku – tsuki obrót z gedan barai.
  • Kata: kihon kata I.
  • Test sprawności:
    10 razy tzw. gwiazda gimnastyczna.
    10 razy dotknąć głową podłogi poprzez skłon w przód siedząc w maksymalnie szerokim rozkroku, nogi proste w kolanach.

8.3 KYU - Niebieski + 3 czerwone pagony

  • Teoria i komendy: oddychanie – ibuki.
  • Pozycje: kiba – dachi.
  • Uderzenia/cięcia: uraken – sayu – uchi, uraken – hizo – uchi.
  • Kopnięcia: kansetsu – geri.
  • Renraku: trzy kroki w przód w sanchin – dachi z tsuki/uchi/keri/uke, obrót poprzez przekrok.
  • Kata: taikyoku I.
  • Test sprawności:
    10 razy zamach nogą przechodząc do stania na rękach pod drabinkami.

7.1 KYU - Niebieski + 1 czerwony + 1 żółty pagon

  • Teoria i komendy: etykieta Dojo.
  • Pozycje: tsuruaschi – dachi.
  • Uderzenia/cięcia: uraken – yoko – uchi jodan/chudan.
  • Kopnięcia: kakato – geri.
  • Renraku: trzy kroki w przód w zenkutsu – dachi z mae – geri plus gyaku – tsuki obrót z morote gedan barai.
  • Kata: taikyoku II.
  • Test sprawności:
    15 sekund stanie na rękach pod drabinkami.

7.2 KYU - Niebieski + 2 czerwone + 1 żółty pagon

  • Teoria i komendy: historia Karate Kyokushin i Sosai Mas Oyamy.
  • Pozycje: kake – dachi.
  • Uderzenia/cięcia: shuto – mawashi – uchi.
  • Kopnięcia: yoko keage, ushiro – keage.
  • Bloki: shuto – mawashi – uke.
  • Renraku: trzy kroki w przód w kokutsu – dachi z shuto mawashi – uke obrót poprzez przekrok.
  • Kata: sakugi I.

7.3 KYU - Niebieski + 3 czerwone + 1 żółty pagon

  • Pozycje: pozycja walki.
  • Uderzenia/cięcia: seiken – tate – tsuki jodan/chudan/gedan.
  • Kopnięcia: mawashi – geri gedan.
  • Renraku: trzy kroki w przód w pozycji walki z gyaku tate – tsuki, obrót poprzez zakrok.
  • Kumite: 5 x 1 minuta.
  • Kata: sakugi II.
  • Test sprawności:
    10 razy tzw. scyzoryk w zwisie tyłem na drabinkach.
    60 sekund tzw. szpagat w bok na piętach.

6.1 KYU - Żółty + 1 czerwony pagon

  • Teoria i komendy: wiedza na temat Światowej Organizacji Karate.
  • Pozycje: krok dostawny w pozycji walki.
  • Uderzenia/cięcia: tetsui – hizo – uchi, tetsui – yoko – uchi j/ch/g
  • Kopnięcia: mawashi – geri chudan.
  • Renraku: trzy kroki w przód w zenkutsu – dachi z mae – keage/yoko – keage/ soto -keage plus gyaku – tsuki obrót.
  • Kumite: 10 x 1 minuta.
  • Kata: taikyoku III.
  • Test sprawności:
    10 przeskoków przez klęczącego na kolanach i rękach partnera z pozycji w przysiadzie, obrót.

6.2 KYU - Żółty + 2 czerwone pagony

  • Teoria i komendy: wyniki Polaków na MŚ i ME.
  • Pozycje: przekrok i zakrok w pozycji walki.
  • Uderzenia/cięcia: tetsui – kome – kami – uchi, urken – shita – tsuki.
  • Bloki: osae – uke.
  • Kopnięcia: mawashi – geri jodan.
  • Renraku: trzy kroki w przód w zenkutsu – dachi z kin – geri/mae – geri/ mawashi – geri plus gyaku – tsuki obrót.
  • Kumite: 15 x 1 minuta.
  • Kata: pinan I.
  • Test sprawności:
    10 razy przeskok w przód i w tył przez pas trzymany oburącz.

6.3 KYU - Żółty + 3 czerwone pagony

  • Teoria i komendy: znajomość podstawowych słów ze słownika japońskiego.
  • Pozycje: poruszanie się z partnerem w pozycji walki.
  • Uderzenia/cięcia: seiken – mawashi – uchi.
  • Bloki: morote – uke.
  • Kopnięcia: yoko – geri chudan.
  • Renraku: trzy kroki w przód w pozycji walki z mae – geri/ mawashi – geri/yoko – geri plus gyaku tate – tsuki obrót.
  • Kumite: 20 x 1 minuta.
  • Kata: pinan II.
  • Test sprawności:
    5 podciągnięć na drążku.

5.1 KYU - Żółty + 1 czerwony +1 zielony pagony

  • Teoria i komendy: komendy stosowane na treningu Kyokushin Karate.
  • Pozycje: poruszanie się w pozycji walki z dowolnymi technikami ręcznymi i nożnymi stosując bloki, uniki, zmianę dystansu oraz kiai.
  • Uderzenia/cięcia: gohon – nukite.
  • Bloki: uchi – uke i gedan – barai.
  • Kopnięcia: ushiro – geri chudan.
  • Renraku: trzy kroki w przód w pozycji walki z oi tate – tsuki plus gyaku – tate – tsuki, obrót.
  • Kumite: 25 x 1 minuta.
  • Kata: sakugi III.
  • Test sprawności:
    10 przeskoków ponad krzesłem z przewrotem przodem na materacu.

5.2 KYU - Żółty + 2 czerwony +1 zielony pagony

  • Teoria i komendy: komendy stosowane na zawodach Kyokushin Karate.
  • Pozycje: tzw. walka z cieniem.
  • Uderzenia/cięcia: nukite ippon/nihon/yonhon.
  • Bloki: juji – uke jodan/gedan.
  • Kopnięcia: yoko – geri jodan.
  • Renraku: trzy kroki w przód w pozycji walki z oi tate – tsuki plus gyaku – tate – tsuki plus mae – geri/mawashi – geri/yoko – geri, obrót podnosząc ręce.
  • Kumite: 30 x 1 minuta.
  • Kata: pinan III, kihon kata II, sanchin kata.
  • Test sprawności:
    próba przejścia na rękach w szerz sali, elementy samoobrony.

5.3 KYU - Żółty + 3 czerwony +1 zielony pagony

System Stopni KYU – Senior w Karate Kyokushin

Karate Kyokushin, jak wiele innych sztuk walki, posiada swój wyjątkowy system stopni wtajemniczenia – kyu (uczniowskie) i dan (mistrzowskie). Stopnie uczniowskie obejmują zakres od 10 kyu do 1 kyu, natomiast stopnie mistrzowskie kształtują się od 1 dan do 10 dan. Kolory pasa pełnią funkcję symbolicznego wyznacznika osiągnięć karateków, jednocześnie informując innych o poziomie ich zaawansowania. Podróżowanie przez kolejne stopnie to nie tylko proces, lecz fascynująca podróż, na której każdy etap stawia przed karateką nowe wyzwania, pytania i potrzebę rozwoju. To także proces, w którym karateka rozwija zrozumienie sztuki, zdolność do panowania nad sobą, a także zyskuje siłę i mądrość. W miarę posuwania się dalej w tej karateckiej drodze, rośnie pragnienie wzbogacenia codziennego treningu poprzez lekturę, medytację oraz wymianę doświadczeń z innymi pasjonatami sztuk walki

  • Zasady noszenia kyokushin karategi i wiązania obi.
  • Znaczenie słowa kyoku-shin-kai oraz znajomość etykiety Dojo i przysięgi Dojo.
  • Liczenie po japonsku do 10.
  • Pozycje: fudo-dachi, yoi-dachi, uchi-hachi-ji-dachi, haisoku-dachi, zenkutsu-dachi.
  • Uderzenia: morote-tsuki (jodan, chudan, gedan), seiken-tsuki (jodan, chudan, gedan).
  • Bloki: seiken-jodan-uke, seiken-gedan-barai, kake-wake-uke.
  • Kopnięcia: hiza-geri, kin-geri, mea-keage.
  • Kumite: poruszanie się w pozycji walki krokiem dostawnym.
  • Z aktywnej pozycji haisoku-dachi przejść do zenkutsu-dachi i wykonać techniki: morote-tsuki (jodan, chudan, gedan), seiken-gedan-barai, kake-wake-uke, hiza-geri, kin-geri. Uwzględnić stronę lewą oraz prawą i stosować okrzyk.

10 KYU - Pomarańczowy

  • Historia kyokushin karate.
  • Pozycje: musubi-dachi, sanchin-dachi.
  • Uderzenia: seiken-ago-uchi, seiken-gyaku-tsuki, seiken-oi-tsuki (jodan, chudan, gedan), seiken-chudan-mawashi-tsuki, seiken-tate-tsuki (jodan, chudan, gedan).
  • Bloki: seiken-chudan-soto-uke.
  • Kopnięcia: mea-geri-chudan (chusoku).
  • Oddychanie: nogare.
  • Ippon kumite: atakujący; jodan-tsuki, broniący się; jodan-uke + kontra chudan-gyaku-tsuki (w zenkutsu-dachi).
  • Jiyu-ippon-kumite: atakujący; jodan-tsuki, broniący się; jodan-uke z zejściem z linii ataku + kontra seiken-chudan-mawashi-tsuki (w kumite dachi).
  • Jiyu-ippon-kumite (samoobrona): atakujący wykonuje atak ręką (jodan-tsuki), broniący się wykonuje jodan-uke + jodan-gyaku-tsuki i hiza-geri (w kumite dachi).
  • Test kondycyjny: 30 pompek na pięściach, 20 skłonów w przód
  • Test poruszania się w pozycji sanchin-dachi i zenkutsu-dachi stosując techniki zawarte w kihon-no-kata

9 KYU - Pomarańczowy

  • Pozycje: kokutsu-dachi, kiba-dachi.
  • Uderzenia i cięcia: uraken-shomen-uchi, seiken-shita-tsuki, jun-tsuki (jodan, chudan, gedan), shuto-sakotsu-uchi, shuto-uchi-komi.
  • Bloki: seiken-chudan-uchi-uke.
  • Kopnięcia: mawashi-geri-gedan (haisoku, chusoku), yoko-keage.
  • Oddychanie: nogare, ibuki ( san-kai ).
  • Ippon-kumite: atakujący wykonuje chudan-tsuki, broniący się soto-uke + kontra chudan-gyaku-tsuki (w zenkutsu-dachi).
  • Jiyu-ippon-kumite: atakujący wykonuje seiken-chudan-tsuki, broniący się soto-uke z zejściem z linii ataku + seiken-shita-tsuki i gedan-mawashi-geri (w kumite dachi).
  • Jiyu-ippon-kumite (samoobrona): atakujący wykonuje chudan-tsuki, broniący się soto-uke + seiken-tate-tsuki-jodan i hiza-geri (w kumite dachi).
  • Jiyo-kumite: randori.
  • Test kondycyjny: 25 pompek na pięściach i chusoku, 15 pompek na palcach i kolanach, 25 skłonów w przód
  • Test poruszania się w pozycji kokutsu-dachi i kiba-dachi stosując techniki zawarte w kihon-no-kata.

8 KYU - Niebieski

  • Pozycje: neko-ashi-dachi.
  • Uderzenia i cięcia: tettsui-oroshi-ganmen-uchi, tettsui-kome-kami-uchi, tettsui-hizo-uchi, tettsui-yoko-uchi (jodan, chudan, gedan), shuto-ganmen-uchi, shuto-hizo-uchi.
  • Bloki: seiken-juji-uke (jodan, gedan), shuto-mawashi-uke.
  • Kopnięcia: teisoku-mawashi-soto-keage, haisoku-mawashi-uchi-keage, mawashi-geri-chudan (haisoku, chusoku), kansetsu-geri.
  • Sanbon kumite: atakujący wykonuje trzy kroki w zenkutsu dachi atakując kolejno jodan-tsuki, chudan-tsuki i gedan-tsuki, broniący się cofając wykonuje trzy kroki z kolejno jodan-uke, soto-uke, gedan-barai + kontruje chudan-gyaku-tsuki i gedan-barai.
  • Oddychanie: nogare i ibuki.
  • Ippon-kumite: atakujący wykonuje jodan-tsuki, broniący się uchi-uke i uraken-shomen-uchi
  • Jiyu-ippon-kumite: atakujący wykonuje jodan-tsuki, broniący się uchi-uke oraz kontruje technikami seiken-shita-tsuki, seiken-chudan-mawashi-tsuki i mawashi-geri-gedan (w kumite dachi).
  • Jiyu-ippon-kumite (samoobrona): atakujący wykonuje jodan-tsuki, broniący się seiken-uchi-uke i kontruje stosując uraken-shomen-uchi, seiken-shita-tsuki, i hiza-geri (w kumite dachi).
  • Jiyu-kumite: randori.
  • Test kondycyjny: 30 pompek na pięściach i chusoku, 30 skłonów w przód.
  • Test poruszania się w pozycjach zenkutsu-dachi, kiba-dachi, kokutsu-dachi i neko-ashi-dachi stosując techniki zawarte w kihon-no-kata.

7 KYU - Niebieski

  • Pozycje: tsuru-ashi-dachi
  • Uderzenia i cięcia: uraken-sayu-uchi, uraken-mawashi-uchi, uraken-hizo-uchi, uraken-gamnen-oroshi-uchi, shyto-jodan-uchi-uchi, ni-hon-nukite (me-tsuki), jon-hon-nukite, hiji-ate (chudan, jodan), hiji, jodan i chudan-ate.
  • Bloki: morote-chudan-uchi-uke, seiken-uchi-uke/gedan-barai.
  • Kopnięcia: yoko-geri-chudan, ushiro-geri-chudan.
  • Renraku: atakujący: mae-geri-chudan, gyaku-tsuki, broniący się: soto-uke, gedan-barai i chudan-gyaku-tsuki.
  • Ippon-kumite: atakujący: migi-jodan-tsuki i chudan-gyaku-tsuki; broniący się: hidari-jodan-uchi-uke, soto-uke i gedan-barai kontrując gyaku-shuto-sakotsu-uchi (w zenkutsu dachi).
  • Jiyu-ippon-kumite: atakujący migi-jodan-tsuki i chudan-gyaku-tsuki, broniący się: hidari-uchi-uke, soto-uke, gedan-barai i kontrując mae-geri, chudan-mawashi-tsuki i chudan-mawashi-geri (w kumite dachi).
  • Jiyu-ippon-kumite: I kyokushin-kumite: atakujący migi zenkutsu-dachi i migi-jodan-tsuki, hidari-chudan-tsuki, broniący się: hidari-uchi-uke, hidari-soto-uke, hidari-gedan-barai, neko-ashi-dachi, hidari-mae-geri-chudan, migi-shuto-sakotsu-uchi, morote-tensho-kubi, hiza-geri, morote-shotei (w kumite dachi).
  • Jiyu-kumite: 10 walk po 2 minuty
  • Test sprawnościowy: 50 pompek na pięściach i chusoku, 30 pompek na palcach, 20 pompek na 3 palcach, 40 skłonów w przód.
  • Test poruszania się w pozycjach: zenkutsu-dachi, kiba-dachi, kokutsu-dachi, neko-ashi-dachi i tsuru-ashi-dachi stosując techniki zawarte w kichon-no-kata.

6 KYU - Żółty

  • Pozycje: moro-ashi-dachi
  • Uderzenia i cięcia: shotei-uchi (jodan, chudan, gedan), hiji-age-ate-jodan.
  • Bloki: shotei-uke (jodan, chudan, gedan), mae-mawashi-uke.
  • Kopnięcia: ushiro-geri-chudan wykonane trzema metodami: atakujący: przekrok z obrotem; broniący się: obrót z miejsca poprzez zakrok.
  • Renraku: mae-geri-chudan, yoko-geri-chudan, ushiro-geri-chudan, chudan-gyaku-tsuki.
  • Oddychanie: ibuki inogare w pozycji sanshin-dachi z morote-uke i gyaku-tsuki.
  • Ippon-kumite: atakujący: migi-mae-geri-chudan; broniący się: hidari shotei-uke-gedan i kontra hidari-mae-geri-chudan, migi-chudan-gyaku-tsuki i migi-mawashi-geri-gedan (w kumite dachi).
  • Jiyu-ippon-kumite: atakujący: migi-mae-geri-chudan; broniący się: hidari-shotei-uke-gedan kontra hidari-mae-geri-chudan, migi-chudan-gyaku-tsuki i migi-mawashi-geri-gedan (w kumite dachi).
  • Jiyu-ippon-kumite: II kyokushin kumite: atakujący: migi-mae-geri-chudan; broniący się: hidari-chudan-mae-geri, migi-tate-tsuki-jodan, nihon-tensho-kubi, migi-hiza-geri, morote-shotei.
  • Jiyu-kumite: 12 walk po 2 minuty.
  • Test kondycyjny: 60 pompek na pięściach i chusoku, 40 pompek na palcach, 30 pompek na 3 palcach, 50 skłonów w przód.
  • Test poruszania się w pozycji moro-ashi-dachi stosując techniki z kihon-no-kata.

5 KYU - Żółty

  • Pozycje: heiko-dachi, kake-dachi.
  • Pozycje w formie kata: lewa i prawa pozycja początek pozycji heiko-dachi, pozycja zenkutsu-dachi, kokutsu-dachi, sanchin-dachi, neko-ashi-dachi, kiba-dachi, moro-ashi-dachi, kake-dachi i tsuru-ashi-dachi.
  • Uderzenia i cięcia: 5 wariantów shuto w sanchin-dachi w kombinacji: shuto-sakotsu-uchi, ganmen-uchi, uchi-komi, hizo-uchi i uchi-uchi.
  • Bloki: 6 bloków w różnych pozycjach, blok shuto-jodan-kake-uke, shuto-jodan-uke, shuto-chudan-soto-uke, shuto-chudan-uchi-uke, shuto-gedan-barai i shuto-mae-mawashi-uke.
  • Kopnięcia: yoko-geri-jodan, mawashi-geri-jodan (chusoku i haisoku), ushiro-geri-jodan
  • Jiyu-ippon-kumite: III kyokushin-kumite: atakujący: migi zenkutsu-dachi, migi-jodan-oi-tsuki; broniący się: hidari-uchi-uke, hidari-tensho, migi-uraken-shomen-uchi, przekrok, hidari-yoko-geri-chudan, migi-tate-tsuki-jodan.
  • Jiyu-kumite: 15 walk po 2 minuty.
  • Test kondycyjny: :30 pompek na pięściach, 70 skłonów w przód,
    10 przeskoków nad partnerem,
    10 przeskoków przez własny pas w przód i w tył.

4 KYU - Zielony

  • Pozycje: shiko-dachi.
  • Uderzenia i cięcia: 6 uderzeń łokciem w pozycji kiba-dachi w kombinacji: chudan-hiji-ate, chudan-age-hiji-ate, jodan-mae-hiji-ate, jodan-age-hiji-ate, oroshi-hiji-ate i ushiro-hiji-ate.
  • Bloki: 8 wariantów shuto w pozycji sanchin-dachi w kombinacji: shuto-jodan-kake-uke, shuto-jodan-uke, shuto-chudan-soto-uke, shuto-chudan-uchi-uke, shuto-mae-gedan-barai, shuto-mae-mawashi-uke, shuto-juji-jodan-uke i shuto-juji-gedan-uke.
  • Kopnięcia: mae-kakato-geri (jodan, chudan, gedan), ago-jodan-geri.
  • Yakusoku-ippon-kumite: atakujący: informuje, jaki atak wykona; broniący się: musi przygotować obronę z kiai.
  • Jiyu-ippon-kumite: IV kyokushin kumite: atakujący: hidari-zenkutsu-dachi, hidari-seiken-chudan-tsuki; broniący się: hidari-soto-uke, cofnięcie nogi wykrocznej, migi-mawashi-geri-chudan, musubi-dachi, hidari-mawashi-geri-chudan, migi-jodan-tsuki.
  • Jiyu-kumite: 20 walk po 2 minuty.
  • Test kondycyjny: 50 pompek na pięściach, 100 skłonów w przód, 15 przeskoków nad partnerem, 15 przeskoków nad pasem trzymanym oburącz, skłon w przód w siadzie rozkrocznym (klatka piersiowa dotyka podłogi).
  • Poruszanie się w różnych pozycjach stosując techniki z kihon-no-kata.

3 KYU - Zielony

  • Uderzenia i cięcia: hiraken-tsuki (jodan, chudan), hiraken-oroshi-uchi, hiraken-mawashi-uchi, haishu (jodan, chudan), age-jodan-tsuki.
  • Bloki: koken-uke (jodan, chudan, gedan).
  • Kopnięcia: tobi-nidan-geri, tobi-gyaku-mae-geri, tobi-oi-mae-geri.
  • Renraku: lewa pozycja renraku, rozpoczęcie poprzez hidari-gedan-barai następnie seiken-ago-uchi, seiken-gyaku-tsuki, mae-geri, mawashi-geri, hidari-gedan-barai i gyaku-tsuki.
  • Jiyu-ippon-kumite: V kyokushin-kumite: atakujący: migi-zenkutsu-dachi, migi-jodan-tsuki; broniący się: hidari-uchi-uke, lewą dłonią tencho od góry, prawą chwyt od dołu, lewą stopę przesunąć do prawej, migi-kansetsu-geri, obrót i hidari-ushiro-geri.
  • Jiyu-kumite: 25 walk po 2 minuty.
  • Test kondycyjny: 60 pompek na pięściach, 20 pompek na palcach, 100 skłonów w przód ze skrętami do kolan, 20 przeskoków nad partnerem, 20 przeskoków nad pasem trzymanym oburącz, stanie na rękach przez 60 sekund, 10 podciągnięć na drążku, skłon w przód w siadzie rozkrocznym (klatka piersiowa dotyka podłogi).
  • Ukemi-waza: pad w bok raz na prawo, raz na lewo, Karate-ne-waza.
  • Znajomość przepisów Walki Sportowej Kyokushin.

2 KYU - Brązowy

  • Uderzenia i cięcia: ryuto-ken-tsuki (jodan, chudan, gedan), naka-yubi-ippon-ken (jodan, chudan), oya-yubi-ken (jodan, chudan), atama-tsuki (mae, yoko, ushiro).
  • Bloki: kake-uke-jodan, haito-uchi-uke.
  • Kopnięcia: jodan-uchi-haisoku-geri, oroshi-uchi-kakato-geri, oroshi-soto-kakato-geri, tobi-yoko-geri, ushiro-mawashi-tobi-geri.
  • Renraku: lewa pozycja renraku, a – poruszanie się atakując: oi-tsuki, gyaku-tsuki, oi-tsuki i shita-tsuki, b – poruszanie się atakując: oi-mawashi i geri, oi-tsuki, gyaku-tsuki, gyaku-mawashi-geri i gedan-barai.
  • Tachi-waza (rzuty): o-soto-gari, o-uchi-gari, de-ashi-barai, o-goshi i seoi-nage.
  • Jiyu-ippon-kumite: VI kyokushin-kumite: atakujący: migi-yoko-geri i staje w sanchin-dachi 45 stopni; broniący się: migi-gedan-barai, cofnięcie lewej stopy, hidari-kin-geri, migi-tate-tsuki-jodan.
  • Jyiu-kumite: 30 walk po 2 minuty.
  • Tameshiwari: seiken-tsuki, shuto-sakotsu-uchi i keri.
  • Test kondycyjny: 70 pompek na pięściach, 20 pompek na 3 palcach, 100 skłonów w przód z podwójnym skrętem, 25 przeskoków nad partnerem, 30 przeskoków z pasem trzymanym oburącz, stanie na rękach przez 60 sekund, 15 podciągnięć na drążku, skłon w przód w siadzie rozkrocznym (klatka piersiowa dotyka podłogi).
  • Dobra znajomość słownictwa japońskiego stosowanego w Kyokushin.

1 KYU - Brązowy

Pas w Karate Kyokushin to nie tylko kawałek materiału, ale symbol postępu, umiejętności i oddania sztuce walki. Każdy kolor reprezentuje inny etap na drodze do doskonałości, a zdobywanie kolejnych pasów to nie tylko zaszczyt, ale także zobowiązanie do ciągłego rozwoju i doskonalenia. Ostatecznie, to nie kolor pasa, ale duch walki i nieustanne dążenie do doskonałości sprawiają, że Karate Kyokushin jest niezwykłą sztuką walki.

Wideo poradnik